لاستیک لیفتراک

چه نوع لاستیک لیفتراکی برای دستگاه شما مناسب است؟ لاستیک بادی بخریم یا لاستیک توپر؟

المان های زیادی در انتخاب یک لیفتراک مناسب تأثیر دارند، یکی از این المان ها انتخاب نوع لاستیک لیفتراک اسن که در مقاله عوامل مهم در انتخاب لیفتراک بصورت مفصل به آن پرداخته ایم.

دو نوع اصلی لاستیک لیفتراک ، بادی و توپر می باشند. اما تفاوت این دو در چیست؟

لاستیک های توپر لیفتراک :

لاستیک های توپر لیفتراک در مقایسه با لاستیک های بادی، با هوا پر نمی شوند. اکثراً از مواد لاستیکی جامد ساخته شده و برای استفاده بر روی سطوح صاف طراحی شده اند و این یکی از دلایلی می باشد که لیفتراک های برقی که اغلب داخل انبار و سردخانه ها کار میکنند از این نوع لاستیک استفاده می کنند.

لاستیک توپر لیفتراک

لاستیک های کوشِن (Cushion)

لیفتراک با لاستیک کوشن عمدتا در داخل انبارها با کف صاف استفاده می شود. بر خلاف لاستیک های آج دار لیفتراک که در جلوی لیفتراک برای به حداکثر رساندن جذب در زمان بالابردن بار بار سنگین مورد استفاده قرار میگیرند لاستیک های کوسن معمولا صاف هستند و اغلب در عقب لیفتراک مفید برای چرخش فرمان استفاده می شوند. این نوع تایرها به یک رینگ فلزی گرد نصب شده است. نسبت به سایر لاستیک های لیفتراک بسیار ارزان تر هستند. آنچه در مورد این نوع تایر مفید است این است این تایر برای استفاده در فضاهای تنگ بسیار ایده آل است چون که شعاع چرخش بهتری برای کار دارند و بسیار مانور پذیرند.

لاستیک لیفتراک بدون مارک سفید (نون مارکینگ)

لاستیک های لیفتراک جامد، پنوماتیک و کوشن دارای دو نوع است: استاندارد یا غیر علامت گذاری. برای تمایز این دو از یکدیگر، نمونه های استاندارد معمولاً به رنگ مشکی هستند که بعد از مدت طولانی کار علائم را روی زمین می گذارند. دلیل سیاه بودن آنها این است که در طول تولید، مواد شیمیایی دوده در مخلوط لاستیک افزوده می شود تا مقاومت بیشتری به سایش داشته باشد. این دستگاه برای نصب در لیفتراک های دیزلی و بنزینی که در خارج از انبار مورد استفاده قرار میگیرد کاربرد بیشتری دارد.

لاستیک های بدون مارک، که به رنگ سفید یا خاکستری هستند، از یک ترکیب خاص ساخته شده اند که به گونه ای طراحی نشده است که کف زمین انبار را نشانه گذاری نکند. این تایرها سطح کف زمین را به هم ریخته نمی کند، به خصوص وقتی کف با رنگ روشن یا بتن جلا پوشیده شده باشد.

اگر اقدام به خرید لاستیک میکنید، اگر انبار مواد غذایی دارید و. سوله شما بهداشتی است، ما لاستیک سفید نون مارکینگ را توصیه می کنیم، اگرچه این نوع تایرها بسیار گران تر است.

لاستیک های بادی لیفتراک :

لاستیک های بادی لیفتراک با هوا پر شده و مانند لاستیک های استفاده شده در تریلی و یدک کش می باشند، اما در سایز کوچکتر و معمولاً به دلیل ظرفیت آنها در جذب تکانه های شدید بر لیفتراک برای سطوح ناصاف بیرونی استفاده می شوند. لاستیک های بادی لیفتراک نیز مانند تایر ماشین های سنگین (کامیون) ملزم به استفاده از نوار و تیوپ میباشند و هنگام خرید لاستیک لیفتراک میبایست با نوار و تیوپ خریداری شوند و از فروشنده بخواهید که تایر با نوار و تیوپ ارسال شود.

تابر بادی لیفتراکی

لاستیک بادی در مقابل توپر

نوع لیفتراک مورد نیاز شما همیشه بستگی به امکانات فضای کاری شما و نوع کار شما دارد. این موضوعات نوع لاستیکی که شما استفاده می کنید را نیز مشخص خواهد کرد؛ مثلا اگر لیفتراک شما در یک فضای ناهموار و با سطحی غیر صاف و اصطلاحا خشن کار میکند نوع تایر لیفتراک شما باید حتما بادی باشد که با جذب تکانه های شدید ایمنی لیفتراک رو بالا ببرد و همچنین لاستیک بادی نیز روی این سطح عمر طولانی تری نسبت به تایر توپر خواهد داشت.

در پایین چند خصیصه از لاستیک لیفتراک را می بینیم:

  • لاستیک های توپر طول عمر بیشتری دارند. به دلیل داشتن هسته لاستیکی جامد، به شما اجازه ایجاد کردن مجدد آج روی تایر ( آج زنی لاستیک لیفتراک ) را هر موقع که سطح لاستیک صاف شد، می دهد؛ به این معنی که لاستیک شما میتواند مدتی طولانی تری دوام بیاورد. اگرچه به همین دلیل لاستیک های توپر، به صورت قابل ملاحظه ای از لاستیک های بادی لیفتراک گران تر هستند.
  • لاستیک های توپر قابلیت جذب تکان های شدید لیفتراک را نداشته به این معنی که اگر شما قصد دارید لیفتراک خود را در محیط بیرون و روی شن های ناصاف به حرکت درآورید بایستی حتما از لاستیک های بادی استفاده کنید. لاستیک های توپر یک سطح صاف و مسطح برای استفاده میخواهند.
  • لیفتراک های با ظرفیت باربری (تناژ) بیشتر، احتیاج به لاستیک های بادی دارند.
  • در مورد طول عمر لیفتراک عموماً پذیرفته شده است که استفاده کردن از لاستیک های بادی باعث می شود لیفتراک شما نیز عمری طولانی تر داشته باشد مخصوصاً اگر لیفتراک شما برای بارهای سنگین تر مورد استفاده قرار میگیرد.

نکته مهم در مورد خرید لاستیک توپر :

لاستیک های توپر لیفتراک همیشه دوام بیشتری نسبت به لاستیک های بادی دارند، بعضی اوقات 3 یا 4 برابر لاستیک های بادی طول عمر دارند! پس وقتی که احتیاج به لاستیک های بادی ندارید حتما از لاستیک های توپر در لیفتراک خود استفاده کنید.

شما عزیزان هم میتوانید به عنوان راننده لیفتراک یا فروشنده لوازم مصرفی لیفتراک تجربه خود را با کسانی که قصد خرید تایر مناسب برای لیفتراک خود دارند به اشتراک بگذارید. بحث درباره این مقاله را با ارسال دیدگاه آغاز کنید!

لیفت یارمشاهده نوشته ها

Avatar for لیفت یار

لیفت یار با بیش از دو دهه سابقۀ فعالیت، در زمینه تعمیرات تخصصی لیفتراک برقی، دیزلی و دوگانه سوز و تعمیر انواع بالابرهای انبارداری با استفاده از متخصصین مجرب در بخش های مختلف تعمیرات لیفتراک و ماشین آلات انبارداری

4 دیدگاه ها

  • سلام مقاله خوبی بود به نظر من لاستیک های توپر خیلی زود آج شون از بین میره، من راننده لیفتراک هستم و با لاستیک های بادی خیلی راحت تر رانندگی میکنم

    • سلام وقت بخیر جناب صبحی ممنون از دیدگاهتون ؛ در مورد لاستیک های توپر لیفتراک این مورد را هم در نظر بگیرید که با از بین رفتن آج لاستیک امکان آج زنی و ترمیم مجدد در چندین نوبت نیز وجود دارد.

    • سلام بله تایرهای لیفتراک سهند 4 تن به ترتیب ذیل میباشند:
      لاستیک عقب لیفتراک سایز 10-6.50
      لاستیک جلوی لیفتراک سایز 15-15-8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یک =